Ontmoet de makers

Flèche

 

Kustaw Bessems (39)Chef zaterdagkatern Vonk en redactie crossmedia bij de Volkskrant

De reis van Kustaw Bessems is te vergelijken met die van een ontdekkingsreiziger. Continu op weg naar onbekende wateren. Eerst exploreerde hij nieuwe journalistieke vormen in de zaterdagbijlage Vonk. Sinds eind vorig jaar staat hij daarnaast aan het hoofd van een fonkelnieuwe redactie: crossmedia, waar redacteuren experimenteren met allerlei digitale vertelvormen.

Voor de meute uit lopen, lijkt Bessems’ motto. Hij ontwikkelde zijn pionierende karakter deels als politiek redacteur bij De Pers, een gratis krant die vijf jaar bestond in Nederland. “Daar kon alles. We waren anarchistisch”, zegt Bessems. Het was voortdurend zoeken naar nieuwe manieren om mensen te boeien. Dat was ook zijn missie toen hij begon bij Vonk.

Bessems: “Mensen kunnen op zaterdagochtend alles doen. Hoe laat je ze dan toch als eerste dat moeilijke stuk over de EU lezen? Dat willen we bereiken. Een creatieve combinatie van opmaak, urgentie en inhoud is dan belangrijk. Het is ook onze missie online. Je moet je kopij online met evenveel liefde brengen én aan het front van nieuwe ontwikkelingen blijven.”

En geen vorm is taboe, stelt hij. “We brengen terrorismecijfers, maar evengoed een kattengifjes-memory. Ik wil dan wel dat mensen daarna het stuk lezen waarin wordt uitgelegd waarom we katten zo leuk vinden. Zo breng je een nieuw publiek op een toegankelijke manier in aanraking met de Volkskrant. En dat hoop ik te blijven doen: dingen maken die in inhoud en vorm vernieuwen.”
Kustaw Bessems

Famke Robberechts (39)Hoofdredacteur Goed Gevoel

Groeien in een woestijn. Dat is wat Famke Robberechts doet met Goed Gevoel. De markt voor magazines is dalende, maar Robberechts gaat met haar blad vol tegen die trend in.
Wat is het geheim? “Kort door de bocht zijn dat twee dingen”, zegt ze. “We zijn een magazine dat in tegenstelling tot andere bladen trouw is gebleven aan zijn basisbelofte: jouw leven gezonder en gelukkiger maken. We zijn nooit uitgeweken naar beauty, mode of iets anders.”

“Daarnaast zitten we bovenop de trends. We gaan naar congressen, ook naar die waar we de helft niet van begrijpen. We leggen vervolgens wel de contacten en zien wat er speelt. En we gaan veel op café, ook al klinkt dat vreemd voor een gezondheidsblad. We praten met mensen, zodat we kunnen schrijven over datgene wat over twee maanden relevant is.

Goed gevoel heeft de no-nonsense mentaliteit die Robberechts zelf ook bezit. “Ik werk hard, heb twee kinderen, een ouder wordende moeder en een man die zo af en toe aandacht wil. Ik leef daarom gelukkig en gezond, maar op een gewone manier. Die boodschap willen we ook meegeven aan onze lezers.”

En vlak de kracht van papier niet te vroeg uit. “Ik zie en benut de kracht van online. Toch hebben een hoge papierkwaliteit en mooie cover een ongrijpbare magie. We bezorgen onze lezers iedere maand een cadeau. Papier leeft.”
Famke Robberechts

Jacek Utko (48)Vormgever

Overal ter wereld verandert Jacek Utko kranten. Hij wint de ene na de andere prijs met zijn baanbrekende vormgeving. Vorig jaar verdiende De Morgen de prestigieuze World’s Best Designed Newspaper-prijs en dit jaar kwam daar de European Newspaper of the Year Award bij, onder meer dankzij de nieuwe saus die Utko over de Belgische krant had gegoten. En dat allemaal in het vakgebied van zijn vader, waarin hij nooit had verwacht ooit zelf in terecht te komen.

“Ik wilde architect worden”, zegt Utko. “Tot ik na mijn studies met een meetlint over een bouwterrein liep en me ineens realiseerde dat ik liever iets wilde doen waarmee ik direct spannende dingen mocht maken.

“Daarom koos ik voor vormgeving, eerst in de reclamewereld. Niet veel later kreeg ik toevallig een baan bij een krant. Al snel wilde ik mijn oude baan terug. Het bruiste in de reclamebranche van de energie, er waren mooie vrouwen en ik mocht veel reizen. Bij de krant zag ik vooral veel oude mannen achter een computer.”

“Toen kreeg ik een ingeving tijdens een show van Cirque du Soleil in Londen. Ik zag dat een ouderwets fenomeen als het circus een tweede leven kreeg. Dat moet een goede vormgeving ook bij kranten kunnen bereiken, realiseerde ik me.” Utko begon zijn missie in Polen, waar hij de ene na de andere krant reanimeerde. Van daaruit veroverde hij Europa.

Een goed verhaal is volgens hem een geheel van inhoud en presentatie. “Je moet het zien als een muziekstuk. Op redacties zie ik te vaak nog dat iedereen vooral met zijn eigen ding bezig is. Daar probeer ik verandering in te brengen. Iedereen moet hetzelfde willen vertellen, van de journalist tot de vormgever en eindredacteur. Dan komt schoonheid vanzelf, heb ik de afgelopen twintig jaar geleerd en gezien.”
Jacek Utko

Davy Parmentier (32)Hoofd ontwikkeling bij VTM

Hoe scoor je op de vrijdagavond, wanneer iedere tv-zender als een marktkoopman zijn mooiste waar uitstalt, met een programma over kindermuziek? Voor die uitdaging stond Davy Parmentier vorig jaar met K3 zoekt K3, het programma waarmee een nieuwe bezetting werd gezocht voor de populaire meidengroep.
Het programma moest ook nog eens binnen enkele maanden worden opgetuigd. Tussen de aankondiging van het afscheid van de oude bezetting en de start van het programma zat nog geen half jaar. Maar dergelijke opdrachten zijn bij Parmentier in goede handen. Hij weet alles van programma’s maken.

Bij VTM is hij de man die mede bepaalt of iets wel of niet de televisie haalt. Hij moet programmamakers vaker ‘nee’ dan ‘ja’ verkopen. Lastig? Nee, zegt hij. “Ik weet als oud-programmaker hoe het is om aan de andere kant van het bureau te zitten. Je zit tegenover pokerfaces en dan krijg je twee weken later iets te horen. Bij ons niet. We geven meteen feedback, om zo samen enthousiast te worden over een idee. We willen laagdrempeligheid en helderheid uitstralen. Voor en achter de schermen.”

Dat deed hij ook bij K3 zoekt K3. Parmentier sparde veel met zijn team, net zolang tot het juiste concept uit de bus rolde. Hij kijkt “bijzonder blij” terug op het programma. “We hebben het kinderconcept verbreed door onder meer een publieksjury te vormen met ouders en grootouders. De finale werd door maar liefst 3,6 miljoen Vlamingen en Nederlanders bekeken. Het bewijst dat live tv-kijken met het gezin op de bank niet dood is. Als je het maar fris, relevant en breed maakt. Entertainment mag namelijk niet vrijblijvend zijn.”

Davy Parmentier

Jan ’t Hart (48)Adjunct-hoofdredacteur AD/regiogroep

Jan ’t Hart wilde een avontuur toen hij in 2014 na negentien jaar trouwe dienst vertrok bij de Volkskrant, en dat avontuur kreeg hij. Eerst wilde zijn voorganger bij Wegener niet vertrekken, toen volgde de overname door de Persgroep en vervolgens werd zijn redactie gesplitst en verhuisde hij met de helft ervan van Nijmegen naar Rotterdam.
Aan het einde van 2014 had hij voor de derde keer in een jaar een nieuwe functie, namelijk adjunct-hoofdredacteur van AD/regiogroep. “Hectisch, maar geslaagd”, zegt ’t Hart over die periode. Hij reisde heel Nederland door om de kranten te leren kennen. ‘t Hart ervoer daar vooral welwillendheid. “Iedereen wilde veranderen.” Kranten werden gerestyled, en dikker. Nu is hij verantwoordelijk voor de Uit-krant van het AD en de regiokranten.

’t Hart: “Ik was Amsterdammer en Volkskrant, maar realiseerde me dat de wereld beduidend groter is. De regio biedt een schat aan journalistieke en commerciële mogelijkheden, zeker ook online. De binding met de lezer is veel groter dan ik gewend was. Het is onzin dat er in de regio niets gebeurt. En er is nog veel meer uit te halen.”

Jan ’t Hart

Roel Buyzen (31)Chief information officer

“Op mijn 31e leiding geven aan zowat 400 mensen in het hart van de digitale ontwikkeling van het grootste mediabedrijf van de Benelux. Dat is… Mag dat woord? Waarom ook niet? Dat is kicken. Voilà. Het was nooit mijn doel om aan zoveel mensen leiding te geven. Dat is zo gelopen. Maar De Persgroep geeft me veel kansen. Dit jaar gaan we vooral hard werken.”
“Drie zaken steken er hoog bovenuit in 2016. Het nieuwe, zelfbedachte en zelfgebouwde redactiesysteem met de naam Digital Newsroom moet afgerond en uitgerold worden. Een hele opdracht. Nooit eerder heeft De Persgroep IT zo’n groot en ingrijpend project uitgerold, en toch hebben we er alle vertrouwen in. Digital Newsroom zal fantastisch werken en onze redacties helpen de digitale wereld te veroveren, zoals we ooit de papieren mediawereld hebben veroverd. Naadloos kunnen samenwerken tussen alle mogelijke teams en specialisaties, snelheid maken, geen overbodig werk meer moeten doen, dat willen we de redacties aanbieden.”

“Maar we hebben in 2016 niet alleen grote projecten lopen voor onze redacties. We werken ook aan een nieuw abonnementensysteem én een nieuw advertentiesysteem. Allebei Persgroep-breed, allebei klaar voor de toekomst.”

“Zelf geloof ik in een zeer hechte samenwerking tussen ICT én alle andere belangrijke afdelingen van het bedrijf. Straks zal je IT’ers vinden op redacties, maar ook elders, bij andere cruciale afdelingen. Door heel hecht samen na te denken en samen te werken, gaan we veel meer bereiken en veel mooiere dingen maken dan weggestopt in onze kelder.”

Roel Buyzen

Anne Knudsen (67)Hoofdredacteur Weekendavisen

Anne Knudsen spot met alle mediawetten. Alle vernieuwingen in de media lijken langs haar heen te zijn gegaan. Ze kiest zonder uitzondering voor lange leesverhalen in een traditionele opmaak, maar niettemin boekt ze succes. Haar hoog opgeleide abonnees zijn hondstrouw.
Kwaliteit. Dat is volgens Knudsen het geheim achter Weekendavisen. “Alleen het allerbeste wordt gepubliceerd. We maken iets dat we zelf ook willen kopen.”

Het maakt de krant herkenbaar, maar Knudsen is zeker niet behoudend. Zo introduceerde ze een sectie voor kinderen en één met wetenschappelijke artikelen, toegankelijk opgeschreven door wetenschappers zelf. De reden? “Ik ben snel verveeld. Als ik een idee krijg, voer ik het in.”

Het tekent het ondernemende karakter van deze 67-jarige antropologe. Bang om lezers te verliezen, is ze niet. Haar lezers zijn trouw en het woord angst staat sowieso niet in het woordenboek van Knudsen. Het is een mentaliteit die ze meekreeg toen ze opgroeide in Groenland. “Gevaar is daar overal. Als het niet de kou of het water is, zijn het de ijsberen. De les die ik daar meekreeg: als het je niet kan doden, is het niet gevaarlijk.”

Anne Knudsen

Kristof Terreur (35)Voetbalcorrespondent in Londen voor Het Laatste Nieuws

Twee tot drie keer per week zit Kristof Terreur op de tribune bij wedstrijden in de hoogste Engelse voetbalcompetitie. Hij woont bijna in de sneltrein tussen Londen en Manchester en in de perskamer staat hij inmiddels bekend als Belgenexpert. Nee, saai is het leven van Terreur geen moment geweest in de vier jaar dat hij de Belgen in het Engelse competitievoetbal volgt vanuit Londen.
Regelmatig kijken Terreurs Britse collega’s hem jaloers aan. Hij is namelijk de man met een directe lijn naar Belgische voetbalhelden als Thibaut Courtois, Eden Hazard of Kevin De Bruyne. Dat is goud waard in een wereld waar journalisten moeten bedelen om een minuut aandacht van een speler.

Wel is het in de grootste voetbalcompetitie van de wereld soms moeilijk een origineel verhaal te schrijven over de zeventien Belgen die hij volgt. Hij daagt zichzelf uit door zoveel mogelijk nietszeggende voetbalquotes links te laten liggen.

“Het liefst schrijf ik over de mens achter de speler. Ze praten veel leuker over hun leven dan over voetbal.” Persoonlijk heeft het leven in een wereldstad als Londen hem verrijkt. Hij ziet zichzelf daarom graag nog een tijd bivakkeren in de schaduw van de Big Ben. “Mijn wereldbeeld is hier veel breder geworden. Hier heb je alles.”

Kristof Terreur

Sander van den Hout (43)Directeur Online services

“Ik heb mijn grootste concurrent zelf gemaakt. In een van mijn vorige banen bouwde ik de website Auto Online. Die werd in 2000 verkocht aan Autoscout24. En dat is nu de nummer één in de markt, wij met AutoTrack de nummer twee.”
“De digitale wereld wordt continu op zijn kop gezet. Je moet je de hele tijd afvragen hoe je daarop moet reageren. Websites die niet meer zijn dan een prikbord, zijn geen lang leven beschoren. Je moet zorgen dat je relevant blijft en uniek. Je moet gebruikers het gevoel geven dat ze iets missen als ze niet ook AutoTrack bezoeken. Je moet spelen met de FOMO, de fear of missing out. Daarnaast vragen we ons continu af: Wat beweegt onze gebruiker nu echt en welk probleem ervaart hij of zij daarbij?”

“Carsom – de website waarop je de goedkoopste garage kunt vinden – wordt daarom omgebouwd tot een website die je precies vertelt wanneer je auto naar de garage moet. Nationale Vacaturebank gaat veel meer service bieden aan werkzoekenden. Intermediair gaat op zoek naar jouw droombaan. En Tweakers maakt technologie voor iedereen toegankelijk. We bieden onze gebruikers op vele terreinen een zorgeloos bestaan.”

“De komende jaren wil ik nog meer gebruikmaken van de kracht van De Persgroep. Het kwalitatieve bereik van onze titels, de kennis van onze lezers, de kennis van de Benelux, maar ook de mentaliteit in het bedrijf. De passie waarmee we dingen doen.”

Sander van den Hout

Mattie valk (31) en Wietze de jager (27)Dj’s Qmusic Nederland

Mattie: “Als je een radioprogramma maakt, leg je een puzzel. Je moet oppassen dat je niet alleen stukjes aan het leggen bent en geen tijd neemt om het geheel te bekijken. We zijn continu aan het schakelen tussen de lange termijn – het gesprek over twintig minuten – en de korte termijn – waar gaan we het na dit liedje over hebben.”
Wietze: “Mattie is onze Steve Jobs. Hij heeft hetzelfde perfectionisme. Als we een brainstorm hebben en er duikt een topidee op, dan zeg ik: topidee! Na een uur praten ben ik wel tevreden. Maar Mattie wil dan nog minstens een uur doorpraten om het nóg beter te maken.”

Mattie: “Ik ben nooit echt tevreden. Het gaat goed de laatste jaren, maar dat is geen reden om niets te veranderen. De toon van de show en de rolverdeling blijven hetzelfde maar de vaste elementen moet je op tijd tegen het licht houden. Je mag nooit achterover leunen. Dat is de grootste valkuil.”

Wietze: “Ons persoonlijk leven is een wezenlijk onderdeel van de show. We hebben van leven geruild, we hebben samen twee kinderen opgevoed. En nu Mattie een kind krijgt, is dat ook onderdeel van ons programma. Nee, er zijn geen grenzen. Grenzen zijn er om overheen te gaan of tegenaan te schuren. Alleen anderen trekken nog wel eens een grens. Toen we op Vrouwendag onze partners voorstelden om in onze plaats het programma te presenteren, zei Matties vriendin: Ik heb er geen zin in, ik hoef al die aandacht niet.”

Mattie: “Als onze acties niets meer zijn dan aandachttrekkerij dan werkt het niet. De aandacht trekken is heel makkelijk, maar het gaat erom of je zelf echt iets wil leren of een ervaring wil opdoen. Alleen dan is het ook voor de luisteraar overtuigend.”

Mattie valk en Wietze de jager

Martha Riemsma (39)Hoofdredacteur Tubantia

Een hoofdredacteur die nooit journalist was; het komt niet heel vaak voor, maar voor Martha Riemsma voelde het volstrekt logisch. “Bij Tubantia kenden ze me onder meer als oplagemanager. Mijn aanstelling anderhalf jaar geleden was dan ook revolutionair. Maar ik had zelf meteen het gevoel dat dit de plek was waar ik altijd wilde zijn. Ik kom iedere avond dolgelukkig thuis. Eindelijk mag ik praten over de dingen waarover ik wil praten. Ik kan nadenken over invalshoeken en de journalist in mijzelf loslaten.”
“Journalist wilde ik wel al mijn hele leven worden. Na de middelbare school ging ik communicatiewetenschappen studeren. Daar zat alleen helemaal geen journalistiek bij, in tegenstelling tot wat de opleiding beloofde. Vervolgens heb ik allerlei functies gehad in de mediawereld en ben ik zeven jaar zelfstandig ondernemer geweest.”

“Bij De Persgroep zitten hoofdredacteuren dichter op het journalistieke proces dan bij Wegener het geval was. Dat vind ik heerlijk. Helaas zie ik ook de dalende abonneecijfers. We hebben afscheid genomen van mensen en maken nu een betere krant met dertig man minder. We kiezen onze onderwerpen, besteden uit waar het kan en blijven innoveren. Daarom heb ik meteen een chef internet benoemd, zodat online meer een eigen kleur krijgt.”

“We zijn hier in de regio als krant zo bepalend. Als we iets schrijven, is dat het gesprek van de dag. Dat dwingt je iedere dag het beste uit Twente en uit de redactie te halen.”

Martha Riemsma

Roel Verrycken (33)Correspondent VS voor De Tijd

Met zijn pen als pikhouweel loopt Roel Verrycken iedere dag met grote ogen rond in de journalistieke goudmijn die Silicon Valley heet. “Er heerst hier een bijzonder geloof dat er grootse dingen gebeuren”, zegt hij. Hij merkte het bijvoorbeeld aan de ondernemingsdrang bij de tien Silicon Valley-Belgen die hij interviewde voor een special in De Tijd.
Verrycken kreeg in het voorjaar van 2015 snel groen licht van zijn hoofdredactie om Wall Street te verruilen voor Silicon Valley. Maar een week voor de verhuizing sloeg de twijfel toe. Was het eigenlijk wel verstandig om de oostkust van het land, daar waar de financiële macht is geconcentreerd en waar hij al vier jaar bivakkeerde, te verlaten?

Na een week acclimatiseren in het epicentrum van hightech innovatie was de twijfel verdwenen. Dit was het goede besluit. Hij noemt de opkomst van Silicon Valley-bedrijf Uber als voorbeeld, waarmee in zes jaar de gehele taxibranche overhoop is gegooid. “Hoe het dergelijke bedrijven in de toekomst zal vergaan, is ontzettend boeiend om van dichtbij te volgen”, zegt Verrycken.

Wel meent hij dat Wall Street altijd belangrijk zal blijven. “Het is alleen moeilijker te vatten. Er gebeurt daar veel boven onze hoofden. De ontwikkelingen waar ik nu over schrijf, hebben directe invloed op de lezers van mijn artikelen.

Roel Verrycken

Alle medewerkers die onze media maken worden ondersteund door Campus De Persgroep, het permanent opleidingsinitiatief van De Persgroep. www.werkenbijdepersgroep.be/campus-de-persgroep